Uczniowie w projekcie "Lubelska Grupa Developerska "!
Wpisany przez BW   
sobota, 14 kwietnia 2012 11:50

Pierwsze, warsztaty z programowania aplikacji mobilnych Windows Phone odbyły się 14 kwietnia 2012 w ZST. Warsztaty, organizowane  pod  patronatem  firmy Microsoft, prowadzili  trenerzy WP7 z  Lubelskiego Stowarzyszenia Specjalistów IT: Piotr Pietras, Paweł Niewęgłowski, Piotr Pawełczak i Marek Chwała i Artur Dyniec.

27 uczniów z ZST po szkoleniu w ramach projektu "Szkoła Nowych Technologii", które odbyło się wcześniej, "złapało bakcyla' programowania i mimo wolnej soboty, wczesnym rankiem, z własnym laptopem (a nawet z PC-tem) zdecydowało się wiadomości teoretyczne uzupełnić o umiejętności praktyczne.

trenerzy z LSSIT w bardzo przystępny sposób tłumaczyli programistom-pasjonatom z ZST zasady programowania aplikacji Windows Phone 7. Uczestnicy programowali w jezyku c# używając środowiska Microsoft Viusal Studio Proffesional i Microsoft Expression Blend.

Jeden z trenerów opowiedział o historii  Windows Phone 7, cyklu życia aplikacji, a także o wyglądzie WP7, pokazał kierunek w jakim zmierza Windows Phone, jak zdobywa rynek, jak chętnie ludzie bawią się jednocześnie ucząc się nowych technologii.

Podczas szkolenia z c# uczestnicy opanowali podstawowe zasady tworzenia aplikacji w środowisku Visual Studio.

Następnie odbyło się szkolenie z programowania Windows Phone 7, m.in.

  • Data binding - pozwalający aplikacjom w prosty i spójny sposób prezentować i modyfikować dane, oddzielać logikę aplikacji od interfejsu użytkownika.
  • Isolated Storage - czyli sposób przechowywania danych w .Net Framework. Dzięki niemu pliki zapisywane i wykorzystywane przez aplikację są przechowywane w specjalnym katalogu na dysku i nie mają dostępu do innych plików na komputerze klienta.
  • Launchery i choosery - Launcher jest akcją typu „wykonaj i zapomnij”, która wykonuje takie zadania jak: wysłanie SMS-a, otwarcie przeglądarki, nawiązanie rozmowy. Chooser pełni rolę okna dialogowego, w którym wybieramy pewne dane z zasobów telefonu, np. e-mail, numer telefonu, obrazek, i przekazujemy je do aplikacji.

Po opanowaniu części teoretycznej warsztatów, uczniowie mieli okazję wykazać się umiejętnościami  praktycznymi. W 3 osobowych zespołach projektowali konkretne aplikacje:

  1. Kto więcej przejdzie
  2. Prędkościomierz
  3. Patyczak
  4. Czochranko
  5. Mały szpieg
  6. GPS Kompas
  7. Lokalizator
  8. Hot or Not
  9. Encyklopedia Mistrzostw Europy W Piłce Nożnej

Każdy zespół prezentował swoją aplikację pozostałym uczestnikom warsztatów.

Aplikacja "Patyczak" wygrała pod wzgledem najlepszego pomysłu. Wyróżnienie dostał "Prędkościomierz". Za sposób wykonania - najlepszą okazała się aplikacja "Kto więcej przejdzie".

Tworzenie gier komputerowych nie jest łatwym zadaniem. Oprócz wiedzy programistycznej przydaje się także wiedza z wielu innych dziedzin, np. matematyki czy fizyki.

Warsztaty nie były łatwym przedsięwzięciem. Uczniowie musieli odpowiednio przygotować swoje komputery, instalując wcześniej odpowiednie środowisko programistyczne. 8 godzin wytężonej pracy umysłowej wymagało też dużego wysiłku.

Tym bardziej cieszy fakt, że  programiści z ZST z pełną uwagą i dużym zaangażowaniem tworzyli swoje programy. Wiedza zdobyta podczas zajęć umożliwi młodym hobbystom-informatykom przekuwanie swoich pomysłów w gotowe gry, aplikacje. Dzięki programowi "Szkoła Nowych Technologii" i uzyskaniu dostępu na platformę DreamSpark będą mogli również na swoich pomysłach zarobić - wystarczy tylko napisać aplikację, umieścić ją na platformie i czekać, ile osób zainteresuj się ich pomysłem. Oczywiście te warsztaty to tylko początek przygody z programowaniem aplikacji Windows Phone. Dużo jeszcze czasu trzeba poświęcić na samokształcenie i pisanie, pisanie i jeszcze raz pisanie programów-bo tylko długa praktyka stworzy prawdziwego programistę.

Warsztaty nie odbyłyby się, gdyby nie duże zaangażowanie naszego absolwenta Piotra Pietrasa. Piotrowi i jego kolegom bardzo dziękujemy i mamy nadzieję, że tak aktywnie rozpoczęta współpraca z Lubelskim Stowarzyszeniem Specjalistów IT będzie owocowała dalszymi wspólnymi  projektami. W przyszłości chętni uczniowie będą  mogli uczestniczyć nie tylko w szkoleniach, ale także w praktykach zawodowych organizowanych przez LSSIT.

Przypominamy uczniom ZST biorącym udział w warsztatach, że warunkiem otrzymania certyfikatu jest przesłanie aplikacji do 10 maja na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.