Szkoła Nowych Technologii - szkolenie dla uczniow
Wpisany przez BW   
niedziela, 18 marca 2012 16:44

Uczniowie klas informatycznych wzięli udział w 7 godzinnym szkoleniu w ramach projektu Szkoła Nowych Technologii, realizowanego  przez firmę Microsoft i WSiP. Głównym celem  projektu jest popularyzacja wśród uczniów nowych technologii z branży IT. Udostępnienie młodzieży najnowszej wiedzy i umiejętności z zakresu technologii informacyjno - komunikacyjnych przekłada się na zwiększone szanse rozwoju młodych ludzi i ich dobre przygotowanie do życia w nowoczesnym świecie i rynku pracy.

Szkolenie, prowadzone w bardzo profesjonalny sposób przez trenerów z Microsoftu - studentów informatyki KUL, było bardzo ciekawe. Windows Phone, HTML5, Kinect, Windows Live  to technologie, z którymi w bardzo interesujący i przystępny sposób prowadzący zapoznali uczniów ZST. Pasja, z jaką młodzi informatycy - trenerzy (jednym z nich był nasz absolwent Piotr) przekazali swoją wiedzę, bezpośredni kontakt, rozmowa o tym jak można swoje zainteresowania informatyką przełożyć na konkretne działania sprzyjające rozwojowi zawodowemu, spowodowała, że wielu uczniów zapisało się na dodatkowe, sobotnie warsztaty.

 

Szkoła Nowych Technologii to wyjątkowy na skalę Polski i Europy projekt edukacyjny, realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne oraz firmę Microsoft, w ramach międzynarodowego programu Microsoft Partners in Learning, realizowanego w 115 państwach, a w Polsce znanego pod nazwą Partnerstwo dla Przyszłości.

Do projektu Szkoła Nowych Technologii przystąpiło 500 szkół z całej Polski. W specjalistycznych szkoleniach, prowadzonych przez trenerów Microsoft i ekspertów w dziedzinie e-nauczania, bierze udział 100 000 uczniów i 7000 nauczycieli różnych przedmiotów.

Szkoła Nowych Technologii to niespotykana szansa rozwoju dla uczniów. Uczestnicy projektu nie tylko wzięli udział w szkoleniu dotyczącym najnowszych technologi, ale również otrzymają bezpłatny dostęp do legalnego oprogramowania, w szczególności narzędzi developerskich (m.in. dostęp do programu DreamSpark: korzystający z niego uczeń może pobrać potrzebne oprogramowanie - Windows Phone Dev Tools - założyć konto w Marketplace i zarabiać na swoich pomysłach). Uczniowie biorący udział w szkoleniu będą mogli wystartować również w konkursie High School Tech Hero – ponadgimnazjalnym odpowiedniku światowego konkursu Microsoft Imagine Cup.

Podczas szkolenia w ZST zainteresowanie wśród młodzieży było tak duże, że trenerzy obiecali przeprowadzić dodatkowe warsztaty, podczas których uczniowie będą mieli okazję, bezpośrednio i samodzielnie nauczyć się programować aplikacje Windows Phone.

Duże zainteresowanie wywołało również użycie podczas szkolenia Kinecta. Technologia Kinect sprawia, że gry i rozrywka stają się niezwykle realistyczne — bez użycia kontrolera. Kinect działa tak naturalnie i intuicyjnie, że zapomina się o technologii. Liczy się wyłącznie człowiek. Kinect reaguje na  ruchy człowieka. Przekonali się o tym Łukasz i Daniel, których "szalone ruchy" mogli podziwiać inni uczestnicy na tablicy interaktywnej.

Zaprezentowanie przez trenerów zastosowanie "chmury" wywołało ogólną ciekawość. Według jednej z teorii chmura to przeniesienie pewnych zasobów (serwerów, danych, aplikacji) z naszej firmy/komputera w inne miejsce. I to bez względu na to czy to będzie tylko sprzęt, czy to będzie maszyna wirtualna, czy to będą dane, czy to będzie cała aplikacja. Praca w chmurze oznacza pracę w środowisku rozproszonym - czyli wtedy, gdy Twoje dane przechowywane są gdzieś w internetowej chmurze. To bez wątpienia jeden z najważniejszych trendów wyznaczanych obecnie przez branżę IT. W tym modelu przechowywanie aplikacji i informacji odbywa się na serwerach umieszczonych poza lokalną siecią, a nie na komputerze użytkownika.

Szkolenie nie odpowiedziało na wszystkie pytania, było zbyt mało czasu aby wyczerpująco wyjaśnić wszystkie zagadnienia związane  z prezentowanymi technologiami. Prowadzący osiągnęli jednak bardzo ważny cel. Rozbudzili ciekawość uczniów. Już na drugi dzień uczniowie z niecierpliwością dopytywali się o kody, umożliwiające korzystanie z bezpłatnego oprogramowania Microsoftu do programowania. Piotr (absolwent ZST) wraz z kolegą Pawłem pokazali również naszym uczniom, jak poprzez pasję, popartą ciężką pracą, nauką można realizować swoje marzenia. Ich przedsiębiorczość, pomysły i upór w dążeniu do celu zaimponowała niejednemu "informatykowi" z ZST. Dziękujemy im za to i mamy nadzieję, że to spotkanie to początek współpracy naszej szkoły z Lubelskim Stowarzyszeniem Specjalistów IT, w którym obaj działają.

Wkrótce szkolenie w ramach projektu "Szkoła Nowych Technologii" odbędą nauczyciele z ZST.  W ramach projektu nauczyciele poznają nowoczesne narzędzia umożliwiające prowadzenie atrakcyjnych zajęć, zgodnie z duchem reformy edukacji oraz wymogami skomputeryzowanego świata XXI wieku. Zdobędą także wiedzę o nowych trendach w edukacji, m.in.: internetowych platformach edukacyjnych, programach dla szkół (DreamSpark, Live@EDU, ITAcademy) oraz najnowszym rozporządzeniu MEN o obowiązkowych elektronicznych podręcznikach. Szkolenie będzie również okazją do zaprezentowania nauczycielom możliwości wykorzystania nowoczesnych narzędzi podczas zajęć: tablic interaktywnych, tabletów, e-booków.